הכלבה החדשה ותופעת ה'חילון'

לופה הכלבה החדשה

לפני חודש החלטנו להיענות לבקשת הילדים ולהביא הביתה כלבה, זה לא פשוט בכלל, כי אנחנו תמיד היינו אלה שלא מבינים את בעלי הכלבים ומבקשים חזור ובקש לקשור את הכלבים, ופתאום ה'הולך על ארבע' הזה נכנס אלינו הביתה...
ויקרא שמה – 'לופה'.

באחת ההליכות עם לופה שאל אותי חבר בלשון המדרש 'קורח שפיקח היה, מה ראה לשטות זו?" שאלה טובה.

מאז שיש לנו כלבה, אנחנו מוצאים את עצמנו מתייחסים אליה כמעט כמו ילדה קטנה... בהתחלה מאוד נבהלתי מזה, אבל אחר כך התחלתי לחשוב על זה קצת אחרת.

 

תופעת החילון בעיני הרב קוק

בשבועות האחרונים מדברים הרבה על תופעת 'החילון' – דתיים מבית עוזבים את מסורת אבותם, ופונים לעולם ה'חילוני'. הרבה פוסטים נכתבו – זה בכֹה וזה בכֹה: האחד אומר שהבעיה היא אצל הרבנים והמחנכים, השני אומר שהבעיה היא בבית, והשלישי אומר שהדתלשיו"ת באה בעיקר מעצלנות.

אז נזכרתי בפסקה מופלאה של הרב קוק.

הפסקה נקראת "דומית הקדושה הכללית". ובה הרב קוק מתאר את תופעת ה'חילון' באור מעניין:

הרב פותח בהגדרה מיוחדת של מושג הקדושה: 'הקדושה העליונה היא קדושת הדומיה'. הגדרה לא כל כך ברורה - מהי אותה 'קדושת דומיה' ומי הוא שייקרא בשם 'קדוש הדומיה'?

ממשיך הרב ומתאר את אותו קדוש עליון בתור אדם ש'מרגיש הוא חיי הדומם, הצומח והחי...הוא אינו מתקדש, נבדל ונפרש, חי הוא, וכל חייו קודש קודשים, חיי חיים הם'.

הקדוש העליון של הרב קוק אוהב את הטבע, יש לו כלב או שניים, אכפת לו מכריתת עצים ביערות, אולי הוא אפילו צמחוני, אבל הוא לא 'מתקדש' – כלומר הוא קדוש אבל לא כמו שבדרך כלל תופסים את המושג הזה, אלא קדוש רחב אופקים, קדוש כזה שמרוב לב רחב, הוא לא יכול להצטמצם בעשיית מעשים, ואפילו מעשים שנחשבים 'דתיים' כמו תורה ותפילה:

'אם יפיל עצמו קדוש הדומיה לעבודה מצומצמת, בתפילה, בתורה, בצמצום מוסריות ודייקנות פרטיות, יסבול וידוכא. יחוש כי נשמה מלאה כל היקום לוחצים בצבתים'.
מדהים!

 

חוצפא או גאולה?

דמויות כאלה של קדושי דומיה חיים בתוכנו, ואנחנו חושבים אותם לחצופים. חוצפה שלא מקיימים מצוות, חוצפה שנוטשים את דרך הוריהם. חוצפה!

כשגדולי החכמים דיברו על התקופה של 'עקבתא דמשיחא', לפני הגאולה השלמה, הם תארו תקופה זו בתור תקופה קשה, עד כדי כך שביקשו לא להיות בה. ואחד התיאורים לתקופה זו הוא 'חוצפא יסגא' (=החוצפה תגדל).

הרב קוק רואה את החוצפה הזו במובן רחב ועמוק:

'החוצפא שבעקבתא דמשיחא באה מתוך תשוקה לקדושת הדומיה העליונה'.

מה שאנחנו רואים בתור חוצפה, רואה הרב קוק בתור קדושה. קדושה אמתית שנובעת מהמקומות הכי פנימיים והכי רחבים שיש. אבל הקדושה הזו בדרכה הרחבה מואסת, וגם רומסת את הפרטים! אז מה עושים? הרי אנחנו לא אמורים להסכים עם תופעת החילון, אז איך אנחנו אמורים להתמודד עם התופעה, ובמיוחד כשאנחנו מבינים שהיא סוג של 'קדושה עליונה'?

 

עבודת הצדיקים ועבודת ההמון

הרב קוק לא משאיר אותנו נבוכים, אלא מציע גם פתרון המתחלק לשניים. החלק הראשון הוא עבודת הצדיקים:

'להביא אורה עליונה זו לעולם צריכים עבודת צדיקים מלאי חסד עליון, המגלים בהגיון לבם וחישת נשמתם את אוצר הטוב הגנוז בסגולת הסגולה של חיי ישראל'.

הצדיקים שבדור אמורים להכיל את קדושת הדומיה. לבם צריך להבין שהקדושה כוללת גם כוחות שעד עכשיו לא חשבנו שהם קשורים לקודש. כוחות של יצירה, של אהבת הטבע, של תרבות. והצדיקים צריכים לתת ל'קדוש הדומיה' את ההרגשה שהוא קדוש.
ומה עם הפרטים? מה עם קיום מצוות? לימוד תורה? כאן מגיע החלק השני של הפתרון:

'והמון קשור בקדושת אבות, במורשת קהילת יעקב, שואף לנקודת חייו בכל מאודו, מתפחד ומצטער על כל ההרס, מתמקמק מפרצת הגדרים...'

תפקידו של ההמון הוא לשמור על הפרטים, ליצור 'אווירה ציבורית' שמוקיעה את פרצת הגדרות, ולהנחיל את חשיבות התורה והמצוות.

אנחנו רגילים שהצדיקים זועקים על הקלקולים, וההמון דווקא מכיל אותם, והרב קוק הופך את היוצרות: הצדיקים הם אלו שאמורים להכיל, ודווקא ההמון צריך להיות המצפן של הפרטים.

עבודת הצדיקים וההמון – אם תיעשה בהרמוניה, אמורה לגרום ל'קדוש הדומיה' להרגיש מצד אחד שהוא בסדר – שהרגשותיו נכונות ושיש מקום לרחבות לבו, ומצד שני הוא אמור להרגיש שיש מחויבות מעשית שחשובה לנו בתור עם, ורק החיבור בין שני הכוחות יביא את השלמות.

 

בחזרה למציאות, ולכלבה

אז מי אשם - הרבנים? המורים? הדתלשי"ם? כנראה שהתשובה היא שכולם אשמים, ושאף אחד לא אשם.

על כולנו מוטלת האחריות לתקן את מה שצריך תיקון, להיות מחנכים טובים יותר, הורים טובים יותר ואנשים טובים יותר, ובכל זאת עלינו להבין שהתיקון ייעשה בממד רחב הרבה יותר, ולא רק בתור אנשים פרטיים.

אודה ואתוודה - מאז שהגיעה אלינו הכלבה אני יותר מבין את אוהבי הטבע, אני יותר מתחבר לקדושת הדומיה, שאמנם מלווה לעתים בנביחות מציקות, אבל מחנכת להסתכלות רחבה יותר על המציאות.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

December 5, 2017

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square