כריכה.jpg

מתוך האלבום
'ירח פרח וחליל'

מילות השיר:

כִּיס-לֵב /  מילים: צור ארליך, לחן: יוחאי בן אב"י  

 

בְּחֹדֶשׁ כִּסְלֵו פּוֹרֵחַ נַרְקִיס.

בִּשְׁמוֹ שֶׁל הַחֹדֶשׁ יֵשׁ לֵב וְגַם כִּיס.

בַּכִּיס שָׂם אָדָם מַטְבְּעוֹת שֶׁל זָהָב,

בַּלֵּב הוּא אוֹהֵב וְאָהַב וְיֹאהַב.

 

הַלֵּב וְהַכִּיס, הַכִּיס וְהַלֵּב –

אַהֲבָה וְזָהָב, אַךְ גַּם זֶה מִתְחַלֵּף:

יֵשׁ מִי שֶׁלִּבּוֹ הַנָּדִיב לֵב זָהָב

וּמִי שֶׁבַּכֶּסֶף בַּכִּיס מְאוֹהָב.

 

הַכִּיס וְהַלֵּב מְבִינִים זֶה אֶת זֶה:

אִם פָּתוּחַ הַלֵּב הַשּׁוֹכֵן בֶּחָזֶה,

אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר, וְזֶה דֵּי בָּטוּחַ,

שֶׁגַּם, בִּשְׁעַת צֹרֶךְ, הַכִּיס פָּתוּחַ.

 

הַלֵּב הוּא רָחָב וְהַכִּיס הִנּוֹ צַר,

וְלָכֵן אִם אָדָם מְחַפֵּשׂ אוֹצָר

בַּכִּיס לִפְעָמִים הוּא אֵינֶנּוּ מוֹצֵא

אַךְ בַּלֵּב – בְּהֶחְלֵט, אִם הוּא רַק רוֹצֶה.

 

וְיֵשׁ כִּיס אַחֵר, בְּלִי אַרְנָק, שֶׁנִּמְצָא

מַמָּשׁ מוּל הַלֵּב, בִּשְׂמֹאל הַחֻלְצָה.

וְעַד לֹא מִזְּמַן כֻּלָּם שָׂמוּ בּוֹ עֵט:

מוֹרֶה וְתַלְמִיד, פּוֹעֵל וּפוֹאֵט.

 

אִם הַלֵּב הִתְרַגֵּשׁ וּפָעַם בְּכוֹחַ,

אִם הָלַם בּוֹ כְּאֵב אוֹ עָלָה בּוֹ נִיחוֹחַ,

הָיָה הָאָדָם אֶת הָעֵט שׁוֹלֵף

מִכִּיס לְבָבוֹ וְכוֹתֵב אֶת הַלֵּב.

כיס לב - מערך שיעור

האזנה ראשונה:

הקשיבו לשיר, וצפו בקליפ.
אפשר לשאול את התלמידים:
   - מי שתי 'הדמויות' שמוצגות בשיר?
   - מה מייצגת כל אחת מהדמויות?

   - איך הדמויות קשורות לחודש כסלו?

   - איזה פרט בשיר תפס את האוזן או את העין שלכם? 

לבבות.jpg

עיון במילים:

ניתן לתלמידים את המילים, 
ונבקש מהם להדגיש בצבעים שונים
את כל המקומות שמופיע בהם
כיס או לב.

נחלק את השיר ל-3 חלקים:

3 בתים ראשונים - הכיס והלב

בית רביעי - האוצר

2 בתים אחרונים - העט

חלק ראשון - כיס ולב

נתמקד בבית הראשון:

    בְּחֹדֶשׁ כִּסְלֵו פּוֹרֵחַ נַרְקִיס.

    בִּשְׁמוֹ שֶׁל הַחֹדֶשׁ יֵשׁ לֵב וְגַם כִּיס.

    בַּכִּיס שָׂם אָדָם מַטְבְּעוֹת שֶׁל זָהָב,

    בַּלֵּב הוּא אוֹהֵב וְאָהַב וְיֹאהַב.

זהו את הפרח המוזכר בבית הראשון.

מה שם הפרח, ומה הקשר בנו לבין החודש?

[נרקיס. הוא פורח בחודש כסלו]
מדוע המשורר בחר דווקא בפרח הזה?

[גם כי הוא פורח בחודש כסלו,
וגם כי הוא מתחרז למילה 'כיס']

נשים לב לשינוי שעשה המשורר בשם של השיר:

כסלו כותבים עם האות ו', ובשיר הוא מופיע עם האות ב'.

מדוע?

[כדי להכניס את המילה 'לב' לשם החודש
בתור ניגוד למילה 'כיס']

מה יש בכל אחד מהמקומות - כיס ולב?

[בכיס אדם שם כסף ובלב הוא אוהב]

מה אפשר לעשות עם כל אחד מהדברים?

[בכסף - לקנות דברים, באהבה - לאהוב אנשים]

אפשר לשאול את הילדים מה יותר חשוב? 

בַּלֵּב הוּא אוֹהֵב וְאָהַב וְיֹאהַב

אפשר להדגיש את העובדה
שיש כאן 3 זמנים: הווה, עבר ועתיד.

נעבור לבית השני:

   - המשורר אומר שלפעמים התפקידים של הכיס והלב מתחלפים:

     הזהב שבדרך כלל קשור לכיס מתחבר אל הלב - לב 'זהב',

     והאהבה שהיתה נחלתו של הלב, הופכת לאהבת הכסף 

     שבכיס. 

אפשר לדבר על הביטוי 'לב זהב', ולשאול מה המשמעות של התאהבות בכסף.

ומכאן לבית השלישי:

עד כאן הלב והכיס היו במעין 'ניגוד' - 

הכיס ביטא את התכונה השלילית של 'תאוות בצע',

ואילו הלב ביטא את התכונה החיובית של האהבה.

ועכשיו -

הכיס 'לומד' מהלב:

אִם פָּתוּחַ הַלֵּב הַשּׁוֹכֵן בֶּחָזֶה - 

אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר, וְזֶה דֵּי בָּטוּחַ,

שֶׁגַּם, בִּשְׁעַת צֹרֶךְ, הַכִּיס פָּתוּחַ.

אם יש לב טוב, גם הכיס נפתח ונותן משלו לאחרים.

חרוזים...

   - נבקש מהתלמידים לסמן את כל החרוזים
     ב-3 הבתים הראשונים. 

     יש שלושה סוגי חרוזים:

     1. חרוז 'מושלם' בו גם האותיות וגם הצליל שווה,
        לדוגמא: זהב - מאוהב, את זה - בחזה.

     2. חרוז בו הצליל שווה לגמרי אך האותיות שונות,

        לדוגמא: נרקיס - כיס, בטוח - פתוח.

     3. חרוז בו האותיות שונות והצליל רק דומה,

        לדוגמא: הלב - מתחלף.

מטבעות.jpg

חלק שני: - האוצר

נעיין בבית הבא:

    הַלֵּב הוּא רָחָב וְהַכִּיס הִנּוֹ צַר,

    וְלָכֵן אִם אָדָם מְחַפֵּשׂ אוֹצָר

    בַּכִּיס לִפְעָמִים הוּא אֵינֶנּוּ מוֹצֵא

    אַךְ בַּלֵּב – בְּהֶחְלֵט, אִם הוּא רַק רוֹצֶה.

אדם מחפש אוצר, ובדרך כלל הוא חושב

שהאוצר תלוי בכמות הכסף שיש לו בכיס,

אבל האמת היא הפוכה.

הסיבה לך נעוצה בעובדה ש'הכיס הינו צר', 

כלומר בכיס אין מקום להכניס כמות בלתי מוגבלת של כסף.

אפשר לשאול את התלמידים אם יש להם חלום למצוא אוצר...

ואחר כך לתאר את האוצר בכמויות אדירות של מטבעות, 

ולשאול את התלמידים - איפה אפשר לשים את האוצר הזה...

(לא חייבים לתת דוגמא של כסף, זה יכול להיות כל דבר חומרי 

מעולמם של הילדים או המבוגרים)

בסופו של דבר לכל דבר חומרי יש גבול, ואילו 'הלב הוא רחב', 

ללב אין גבול כי הוא דבר 'רוחני' מופשט, 

ולכן אם אדם מחפש אוצר - הוא יכול למצוא אותו בלב.

אפשר להרחיב את הדיבור על אוצרות אמיתיים מול אוצרות דמיוניים.

אפשר לספר את 'האוצר מתחת לגשר', ולבטא בכך את הרעיון

שהאוצרות האמתיים נמצאים אצל האדם עצמו ולא במקומות רחוקים...

חלק שלישי - העט

נעיין בשני הבתים האחרונים:

   וְיֵשׁ כִּיס אַחֵר, בְּלִי אַרְנָק, שֶׁנִּמְצָא

   מַמָּשׁ מוּל הַלֵּב, בִּשְׂמֹאל הַחֻלְצָה.

   וְעַד לֹא מִזְּמַן כֻּלָּם שָׂמוּ בּוֹ עֵט:

   מוֹרֶה וְתַלְמִיד, פּוֹעֵל וּפוֹאֵט.

   אִם הַלֵּב הִתְרַגֵּשׁ וּפָעַם בְּכוֹחַ,

   אִם הָלַם בּוֹ כְּאֵב אוֹ עָלָה בּוֹ נִיחוֹחַ,

   הָיָה הָאָדָם אֶת הָעֵט שׁוֹלֵף

   מִכִּיס לְבָבוֹ וְכוֹתֵב אֶת הַלֵּב.

מהו ה'כיס האחר'? איפה הוא נמצא?

[כיס בחולצה, בצד שמאל, מול הלב]

מה היו נוהגים לשים בכיס עד לא מזמן?

[עט]

למי היה את החפץ הזה בכיס?

[מורים, תלמידים, פועלים ו'פואטים' = משוררים]

מה אותם אנשים עשו בעזרת החפץ הזה?

[כתבו דברים שנצרכו לעיסוקם]

האם אתם מכירים מישהו שיש לו כיס כזה עם עט?

[זה יכול להיות אבא, סבא, מנהל בית הספר...]

הקשר בין הכיס ללב:

הבית האחרון מדבר על ה'פואט' - משורר.

בבית זה שוב נוצר קשר בין הכיס ללב, 

הלב פועם ומתרגש, ובעקבות כך המשורר,

שולף את העט וכותב את אשר על לבו.

והאמת היא שזה לא חייב להיות דווקא

משורר שזה המקצוע שלו, 

אלא זה יכול להיות סתם 'אדם' - כלומר כל אחד,

שרוצה לכתוב את מה שהוא מרגיש.

משימה מוסיקלית

ניתן לתלמידים לצפות בקליפ של השיר, 

ונכוון אותם בשאלות:

היכן מתרחש השיר?

כיצד ניתן לזהות שמדובר בחודש כסלו?

אלו כלי נגינה ניתן לראות במהלך הקליפ?

לאחר ההאזנה הנוספת, ניתן לפתוח דיון בשאלה,

מה יותר חשוב - הכיס, או הלב.


כמובן שהמסקנה שאליה נשאף בסוף הדיון

היא שצריך גם את ה'כיס' - כסף, וגם את הלב, 

ושניהם מאזנים זה את זה.

אפשרות לפעילות נוספת

בעקבות שני הבתים האחרונים, 

אפשר לתת לתלמידים 'לכתוב את הלב', 

להציע להם לכתוב על דף הרגשה שהם חוו,

זה יכול להיות משהו שהרגישו בעת שמחה,

זו יכולה להיות הרגשה של הצלחה,  

או לחילופין הרגשה של עצב, או החמצה.

(צריך להתאים את המשימה לגיל התלמידים...)

נהניתם? רוצים לרכוש את האלבום בהנחה?